tisdag, februari 19, 2008

Min vardag - just nu

Jag har bestämt mig för att skriva om vad jag och mina syskon behöver göra och går igenom sedan vår mamma dog.

Idag har jag ont i huvudet. Jag tror jag är spänd över vad rättsläkaren ska säga. Min syster ska ringa honom snart och få ett preliminärt besked om mammas dödsorsak. (Eftersom hon dog hemma blir det obduktion).

Idag har jag också beställt massa intyg och blanketter från skatteverket. Dödsintyg, släktintyg och kopia av deklaration. Sådan papper behöver kommunen för att kunna göra en dödsbo anmälan och försäkringskassan ska ha papper för att kunna bevilja barnpension eller efterlevnadsskydd för mina två yngsta systrar då de är under 18 år och eller fortfarande studerar på gymnasiet. Mina föräldrar var skilda och barnen bor hos pappa som ju då fick underhåll av mamma, och efterlevnadsskyddet ska liksom ersätta det.

Vi måste också prata med begravningsbyrån igen för att se hur vi kan komma ner i kostnader för begravningen. Eftersom mamma inte hade pengar får vi ansöka om begravningsstöd från kommunen, men de beviljar bara stöd upp till 14 340 kr. Kostnadsförslaget vi har från begravningsbyrån är på över 18 000 och jag fattar inte vad vi ska kunna pruta ner på. Vi har ju inget utöver det "normala". Det enda jag kan komma på är att byta till en kista som kostade 700 kr och var av plywood skivor med synliga spikhuvuden. Är det värdigt? Ja, jag fattar att det egentligen kanske inte spelar någon roll, mamma ska ju ändå kremeras. Och om jag någon gång hört min mamma säga att det inte spelade någon roll för henne hade vi kanske kanske kunnat byta till den kistan, men nu har vi aldrig hört henne säga det, så det är inte aktuellt. Jag får väl ta ett lån för att kunna betala begravningen annars.

Min duktiga fina lillasyster ska prata med posten idag för att fixa eftersändning av mammas post och så ska hon prata med banken för att försäkra sig om att de stoppat eventuella autogiron.
Sen ska vi träffas ikväll, jag och mina fina fina systrar, och kanske även min fina fina bror. Vi ska ses hos Erika inne i Uddevalla och sova där. Imorgon förmiddag ska jag och Erika upp till mammas lägenhet och ta emot en tjej från kommunen som måste på hembesök för att avgöra storleken på begravningsbidraget. Då ska vi passa på och börja leta fram papper. Och kanske se om vi kan börja sortera...kanske ta kontakt med någon som köper dödsbon.

Fy fan vad mycket det är att göra :-(
Någon tid att försöka ta itu med känslor och sorg finns ju liksom inte.

Inga kommentarer: