tisdag, oktober 28, 2008

Bara bo?

Runt mig hör jag om hur folk köper hus för 3 miljoner och några för över 4 miljoner. Dom som köper de dyraste huaen har en betydligt högre inkomst än vad vi har, men ändå. De har ju en boendekostnad på mellan 20 000- 22 000 kr i månaden och det är ju exklusive drift! Det är sjukt mycket pengar. För att bara bo.
Men det är fina hus de köper, mer eller mindre mitt inne i stan. Så vill ju jag också bo. Jag är en stadsmänniska egentligen.
Jag tjänar lite mer pengar nu. Eller ganska mycket mer faktist. Så vi skulle kunna ha råd med ett dyrt hus i stan. Inte de dyraste kanske men ändå. Men då skulle vi ju bara bo. Jag är så himla glad över att vi nu kan spara ihop till ett nytt kök på en rimlig tid, inte flera år liksom. Vi kan åka på någon liten weekend ibland när vi känner för det. Kommer att kunna ta en utlandssemester med barnen nästa år.
Så vi väljer att kunna göra mer än att bo. Och bor kvar i lilla Älvängen ett tag till!

2 kommentarer:

Jannie sa...

Ja men det är väl det rimligaste alternativet?!!
Jag vet några som betalar 16000 i månaden i RÄNTA (sen tillkommer ju drift o alla övriga räkningar) som resonerar som så att "vi behöver inte åka utomlands, eller gå på restaurang eller bio, vi prioteriar boendet".. men hallååååå... det kallas LIVET!
Tror att det bara är en undanflykt, mycket dålig sådan, för att man satt sig i ett boende man egentligen inte har råd med, och då måste man "försvara" sitt val.
Vi skulle kunna bo lite dyrare om vi köpte en lägenhet inne i stan, men det är ju för att vi slipper pendlingskostnaderna och inget mer.
Stanna här ni, spara till ert kök och åk på semester. Det är värt såååå mycket mer!!
kram gumsan

ps: hoppas pengarna kommit fram nu.

Elena - Just nu sa...

Ja, men för vissa kanske det är så himla viktigt att bo på ett visst ställe så de verkligen väljer bort mycket annat...elelr tjänar så mycket att de har råd med både boendekostnader på runt 25 000 kr och utlandssemstrar....Och man ska ju göra det som känns rätt för en själv. Men det är galet mycket pengar för att bo, det är det!
Men vi blir allt kvar :-)

Japp pengarna har kommit in