torsdag, mars 27, 2008

Folks generella dåliga självkännedom

Jag har funderat en del på det där med självkännedom. Det verkar generellt vara rätt kasst med den. (Förmodligen även min egen, men det vet jag ju inte så därför väljer jag att inte lägga fokus på det nu).

Jag har läst lite artiklar och bloggar om "duktiga mammor" nu det senaste. Med termen i det här sammanhanget menas kvinnor som i sin iver att vara /visa sig vara duktiga mammor klankar ner på andra mammor som inte gör saker på rätt (läs: samma) sätt. Och liksomgör det av någon slags (spelad?) välvilja. - Du vet väl att barnen mår bäst av att ammas? Det kan vara en kommentar från en "duktig mamma", då riktad till en kvinna som av olka anledningar inte ammar sitt barn.
Undrar vart hänsynen tagit vägen då... Tänk om kvinnan inte hade tillräckligt med mjölk till sin bebis? Det kanske är en stor sorg för henne att hon inte kan amma...

Eller folk som menar att de har ett öppet och tolerant sinne/sätt, snudd på fördomsfria faktist, men när man lyssnar hör man hur deras fördommar fullkomligen sprutar ur öronen.

Eller folk som anser sig vara bra vänner, toleranta människor som inte tvekar en seukund på att anklaga en 18 årig tjej för att ha blivit tråkig eftersom hon fortfarande sörjer sin döda mamma efter hela 3 veckor!

Eller folk som sårar andra männsikor till höger och vänster utan att bry sig en sekund, eller förmodligen, för att knyta åter till rubriken, inte ens är medvetna om hur sårande de faktist är.

Jag har (förhoppningsvis tillfälligt) tappat tron på mänskligheten. Folk är dumma i huvudet!

1 kommentar:

Elin HC sa...

Folk är verkligen dumma i huvvet =/ jag förstår mig inte på dom. Att det ska vara så svårt att bara försöka tänka till lite..