måndag, december 01, 2008

Mata musen med korv och så Snickers till dessert!



Det har vi gjort i helgen. Matat möss. Fast det var inte riktigt så vi tänkte. Vi hoppades väl att mössen faktist skulle fastna i fällorna, inte bara äta upp maten. Men mössen höll inte med oss. Det är i vårt kallförråd vi har möss, inte inne i huset (tack och lov!). Tyvärr kan de små liven inte få hållas därinne eftersom vi har en del möbler från mammas lägenhet där och böcker, kläder och andra grejjer som dom kan förstöra.

Detta är vad som hände:
Jag laddade fällorna igår mitt på dagen, skar till en fin korvbit och ställde ut dom. Kunde sedan inte hålla mig utan gick med skräckblandad förtjusning ut för att se om något hänt ett par timmar senare (skräckblandad för att jag är rädd att mössen ska klyvas av fällan, inte för att jag är rädd för möss. Möss är OK. Klyvna möss med hängande inälvor är inte OK).
Det som hade hänt var att korven var borta och fällorna hade inte slagit igen. Jag sparkade runt fällorna lite tills de slog igen och laddade dom med ny korv. Och historien upprepade sig. Efter ett par timmar - korven borta och mössen likaså.

När Danne kom hem hade han köpt snickers, för det har han lärt sig av Anticimex att man ska gillra fällorna med, Absolut inte ost! Så han fixade i ordning fällorna, surrade fast snickersbitarna ganska ordentligt (han lade sen in resten av snickersen i kylen, tittade förmanande på mig och sa - Hur godissugen du än blir nu älskling, så låter du den här va!), och gick ut med fällorna i förrådet. Innan han gick och lade sig på kvällen var han liksom tvungen att gå ut och se hur det hade gått. Snickersen var knaprad på men satt kvar, fällorna hade inte lösts ut och mössen lös med sin frånvaro.

Jag tror att vi har ett gäng MYCKET nöjda möss i vårt förråd nu. Mätta och belåtna. Så tacksamma att de kanske syr en klänning till mig i skrivandes stund? Jag måste kolla det första jag gör när jag kommer hem. En (ganska stor) del av mig hoppas på att en magnifik sagoklänning hänger i förrådet och att klyvna möss i fällor lyser med sin frånvaro...

2 kommentarer:

Jannie sa...

*Asg* den klänningen vill jag se ;-)

Anonym sa...

Ja - den klänningen vore en syn. Fast jag tycker det är lite läskigt när mössen är så där klipska... :)