onsdag, januari 07, 2009

Film recenssioner

I julhelgen har jag och Daniel varit på bio två gånger! Det är helt otroligt, innan dess kommer jag inte ihåg när vi var på bio senast. Vi som brukade se MINST 2 biofilmer i månaden innan barnen.
Men nu har vi som sagt kommit iväg och här kommer lite recenssioner.



På juldagen var vi med Helena och Pierre och Lisa och såg Twilight. Det är en slags vampyrrulle som jag nog aldrig hade gått och sett omd et inte vore för Helena. Men jag är jätteglad att jag såg den! Den lämnade en skön feelgodd känsla efteråt (vilket iaf för mig var rätt otippat, efter en vampyrrulle liksom!). Den är inget mästerverk på något sätt men efter att ha sett hela filmen förstår jag varför tonårstjejjerna i biosalongen tjöt lyckligt när en viss manlig skådespelare dök upp på duken.
Så här beskriver SF filmen:
"Twilight är baserad på Stephenie Meyers succéroman Om jag kunde drömma. Isabella Swan flyttar till Forks, en liten regnig sovstad i Washington, Hon förväntar sig att hennes nya liv ska bli lika långtråkigt som staden själv. Men när hon träffar den gåtfulla och förföriska Edward Cullen tar hennes liv enoväntad och farlig vändning. Edward har länge lyckats hålla sin identitet som vampyr hemlig, men nu går ingen säker, minst av allt Bella, som är den person Edward älskar mer än någon annan. Edward och Bellas förhållande balanserar på knivseggen mellan begär och livsfara."





På trettondagsafton såg vi Body of lies. En film som på pappret såg ut att ha typ alla rätt, Leo, Russel Crowe, regisserad av Ridley Scott, CIA osv...Och den hade faktist nästan alla rätt. Skitbra film men med en liten kärlekstwist som filmen mått bra utan.
Så här beskriver SF filmen
"En CIA-agent skickas till Jordanien för att spåra en eftersökt terrorist. När han får hjälp av en av Jordaniens hemliga agenter skapas ett nervöst professionellt förhållande som leder till både kulturella och moraliska konfrontationer mellan de båda männen."

Inga kommentarer: